Selecteer een pagina

anders denken, anders leren...

leren kun je leren!

Leren leren

Steeds meer kinderen lopen vast binnen het onderwijs. Het onderwijs is vooral stap voor stap en taalgericht opgezet. Visueel lerende kinderen, ook wel beelddenkers genoemd, denken en leren fundamenteel anders! Deze kwaliteit wordt (binnen het huidige onderwijssysteem) vaak niet gezien en benut. Vroegsignalering is echter noodzakelijk om sociaal- emotionele en leerproblemen in de verdere ontwikkeling van het kind te voorkomen.

Als geliceerd trainer van de Leren Leren Methode en geliceerd Expert Beelddenken help ik met het ontdekken van de leerstijl van jouw kind. Vragen waaraan gedacht kunnen worden zijn: Hoe komt het dat het er wel in zit, maar er niet uit komt? Is mijn kind een taaldenker of visueel lerend? Hoe komt mijn kind tot optimaal leren?

Ik geef geen remedial teaching, maar help wel met het inzichtelijk maken van het functioneren van jouw kind met een plan van aanpak op maat. Dit doe ik door onderstaande middelen.

Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOO)

Het wereldspel is een onderzoeksinstrument dat een preventief en oriënterend onderdeel is van een compleet Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOO). Op een non-verbale, speelse wijze bouwt het kind een dorp. Hier valt veel informatie uit te halen, bijvoorbeeld hoe het kind zijn informatie verwerkt. Sociaal-emotionele kenmerken komen naar voren, zoals bijvoorbeeld angst, frustratie, communicatie of grenzen. En uit dit onderdeel kan een indicatie komen omtrent het cognitieve niveau van een kind. (Het signaleren aan de hand van het wereldspel kan ook los afgenomen worden).

1.

Het wereldspel

Het wereldspel is een onderzoeksinstrument dat een preventief en oriënterend onderdeel is van een compleet Individueel Onderwijskundig Onderzoek (IOO). Op een non-verbale, speelse wijze bouwt het kind een dorp. Hier valt veel informatie uit te halen, bijvoorbeeld hoe het kind zijn informatie verwerkt. Sociaal-emotionele kenmerken komen naar voren, zoals bijvoorbeeld angst, frustratie, communicatie of grenzen. En uit dit onderdeel kan een indicatie komen omtrent het cognitieve niveau van een kind. (Het signaleren aan de hand van het wereldspel kan ook los afgenomen worden).

2.

Didactisch onderzoek

Dit onderdeel bevat het afnemen van toetsen op de gebieden van onder andere: lezen, schrijven, spellen, tekstbegrip, rekenen. Bovendien kijk ik ook naar het geheugen, leerstijl, cognitie, ruimtelijk inzicht, oog-volgbeweging en schoolrijpheid. Dit maakt inzichtelijk waar jouw kind zich in zijn/haar ontwikkeling bevindt en of er mogelijk belemmeringen zijn, waardoor het leren moeizamer gaat. Omdat ik vanuit verschillende invalshoeken hier naar kijk, ontstaat er een completer beeld.

3.

Verslag en nabespreking

Je ontvangt een uitgebreid onderzoeksverslag met aanbevelingen dat we samen doornemen. Dit verslag kan ook door mij met school besproken worden, zodat de school aanpassingen kan doen. Hierdoor kan jouw kind weer in zijn/haar leer-kracht komen te staan en balans ervaren. Ook kan het zijn dat ik adviseer om bijvoorbeeld de ogen van jouw kind te laten controleren.

Veel kinderen die visueel leren, zijn daarbij over het algemeen hele gevoelige kinderen. Door mijn ruime ervaring met sensorische informatieverwerking en mijn pedagogische achtergrond, kan ik hier aanvullend in ondersteunen. Ook kinderen met autisme kan ik vanuit deze kennis en ervaring verder helpen.

Training Leren Leren Methode

Leren kun je leren!
Leersucces is gebaseerd op inzicht in je leervaardigheden. Belangrijke pijlers zijn goed ontwikkelde executieve functies (EF), motivatie en werkhouding. Het een heeft een directe relatie met het ander. De Leren Leren Methode is een korte training van enkele uren voor alle leeftijden en alle niveaus, voor ouders en kinderen met de volgende vragen:

• hoe kan ik eigenlijk het beste leren?
• uren geleerd en toch een laag cijfer?
• hoe blijven de tafels en Franse woorden wel hangen?
• blijf je twijfelen of je het wel kan?
• is huiswerk plannen lastig?

Wat leer je met de Training Leren Leren Methode?

• je leert je eigen leerstijl en talenten kennen en toepassen
• hoe je daar het makkelijkst gebruik van kan maken tijdens het leren en werken
• je krijgt inzicht in de werking van jouw brein
• hoe je de leerstof sneller naar je langetermijngeheugen kan sturen
• je leert verschillende leer-, geheugen- en werktechnieken voor een maximaal leerresultaat
• je leert de unieke Kleurmethode voor een beter tekstbegrip
• het de conceptmap leer je hoe je de informatie sneller kunt structureren, opslaan en oproepen
• je leert hoe je snel en efficiënt werkstukken en spreekbeurten maakt die je makkelijker kunt onthouden
• het handvat bij een visuele voorkeur en/of AD(H)D, HB, dyslexie, ASS, MLK
• dit motiveert enorm en geeft weer veel meer zelfvertrouwen!

Ik maak onderscheid in:
› Leren Leren Methode voor het basisonderwijs (8 t/m 11 jaar)*
› Leren Leren Methode voor voortgezet onderwijs (12 t/m 15 jaar)*

 

* Leren Leren Methode geef ik individueel of in groepjes tot maximaal 4 deelnemers, inclusief materiaal, tussendoortje, drinken.

Moeder E. van zoon L. (9 jaar):

“Marije heeft de leerstijl van mijn zoon onderzocht, omdat hij op school in bepaalde vakken heel goed scoorde en op andere uitval liet zien. Ze heeft hem door het proces van het onderzoek goed begeleid en met veel inzicht geobserveerd. Vooral dit laatste is echt een kracht van Marije: ze signaleert (onderliggende) zaken die anderen – onszelf inbegrepen – niet zien. Heel belangrijk is ook dat ze vervolgens aan ons als ouders heel goed kon uitleggen hoe zij het zag: wat de oorzaken zouden kunnen zijn en daarbij aanbevelingen, zodat er ook een oplossing kan worden gevonden! De rapportage was in klare taal: goed leesbaar en duidelijk, met uitstekende aanbevelingen.
Wat mij ten slotte nog opviel is het grote empathisch vermogen van Marije. Ze kan met haar inzicht en haar rustige en sympathieke uitstraling heel goed omgaan met de gevoelens en/of angsten van kinderen, waardoor zij zich snel op hun gemak voelen. Het is tenslotte best spannend, zo’n onderzoek… Ik zou Marije zeer zeker aanbevelen!”

Leestip

Mijn zoon kan tellen en snapt de klanken in woorden, maar bleef achter met schrijven en rekenen. Door dit onderzoek snap ik waarom; we ontdekten dat hij niet goed van dichtbij ziet. Dit was voorheen nooit iemand opgevallen.
(Moeder S, zoon 6,5 jaar)

Marije heeft heel veel talent in observeren, diagnosticeren en aanvoelen.

Ik vertrouw op haar expertise en dat zeg ik niet zomaar!
(MvdC)

Licenties

Leestip

Lees hier het gedicht van
Loris Malaguzzi
(grondlegger pedagogiek Reggio Emilia)

 

tarieven

aanbod

intakegesprek

individueel onderwijskundig
onderzoek (IOO)

signaleren a.d.h.v. wereldspel
met kort verslag

training Leren Leren
Methode, basisschool
• groep van max. 4 personen
• individueel

training Leren Leren
Methode, voortgezet onderwijs
• groep van max. 4 personen
• individueel

consult of begeleiding

tijdsduur

20 minuten

2 x 2 uur met kind,
60 minuten met ouder(s)

2 x 30 minuten

8 x 75 minuten

2 x 3 uur

60 minuten

tarief

gratis

€ 499,-

€ 150,-

• € 240,- pp
• € 500,- pp

• € 175,- pp
• € 325,- pp

€ 75,-

tarieven

een intakegesprek van 20 minuten is gratis

het individueel onderwijskundig onderzoek (IOO) omvat 2 x 2 uur onderzoek van het kind en een gesprek van 60 minuten met de ouder(s); het tarief is € 499,-

signaleren a.d.h.v. wereldspel (met kort verslag) neemt 2 x 30 minuten in beslag; het tarief is € 150,-

training Leren Leren Methode, basisschool bestaat uit 8 sessies van 75 minuten; voor een groep van max. 4 personen reken ik een tarief van € 240,- per persoon en voor een individueel traject € 500,-

training Leren Leren Methode, voortgezet onderwijs bestaat uit 2 sessies van 3 uur; voor een groep van max. 4 personen reken ik een tarief van € 175,- per persoon en voor een individueel traject € 325,-

voor een los consult reken ik een tarief van € 75,- per uur

Betaling

Alle tarieven zijn vrijgesteld van BTW op grond van artikel 25 van de Wet OB. Consulten met een uurtarief worden per kwartier berekend en naar boven afgerond.

Kort telefonisch overleg en mailcontact zijn inbegrepen. Voor zaken die meer tijd vragen maken we een nieuwe afspraak.

Voor losse coachingssessies of behandelsessies ontvang je een factuur na ieder consult, tenzij we iets anders hebben afgesproken. De Leren Leren Methode basisonderwijs en voortgezet onderwijs en overige diensten worden vooraf gefactureerd. Ik hanteer hierbij een betalingstermijn van 14 dagen.

Voor afspraken bij je thuis of op school vraag ik een vergoeding van 19 eurocent per kilometer als de enkele reisafstand meer dan 10 kilometer bedraagt. De afstand wordt bepaald aan de hand van Google Maps, berekend vanuit Sint-Michielsgestel.

Annulering

Afspraken wijzigen kan kosteloos tot 24 uur voor het afgesproken tijdstip, we maken dan een nieuwe afspraak. Wanneer je binnen 24 uur annuleert wordt de helft van de gereserveerde tijd en gemaakte kosten in rekening gebracht. Wanneer je zonder voorafgaande melding niet verschijnt op een afspraak breng ik de volledige gereserveerde tijd en gemaakte kosten in rekening.

Voor trainingen en workshops kun je je tot vier weken van tevoren kosteloos afmelden. Bij afmelden tussen vier en twee weken van tevoren betaal je de helft van de kosten. Bij afmelden binnen twee weken betaal je de volledige kosten. In overleg is het uiteraard wel mogelijk om iemand anders deel te laten nemen.